Skräddarsytt köksglas frÃ¥n Glasgigant …
Skräddarsytt köksglas från glasgiganten Köksglas är glas som används som en del av en inredning eller som en inredningsdetalj i alla typer ...
Movehome med tjänsten Bygg Online. Under 2016 planerades över 6 000 hus i Bygg Online och Movehome har statistiken över hur konsumenterna själva väljer att utforma sina hus.
När allting digitaliseras förflyttas delar av vår vardag till nätet. Tack vare ny teknik kan vi nu till och med göra våra husköp online! Hustillverkaren Movehome var först med att flytta husköpet till nätet. Verktyget Bygg Online låter konsumenterna själva designa sina hus in i minsta detalj. Nu har Movehome studerat data från över 6000 planerade hus. Vi lever i en tid av snabb utveckling. I takt med digitaliseringen utvecklas också handeln. Ända sedan e-handelns start 1990 har den utvecklats explosionsartat. Någonting som i början kändes invecklat är nu lika vanligt som att gå ner till sin närmsta mataffär. Kläder och skor är det vi främst köper på nätet, men många branscher följer efter.
Redan år 2012 lanserade hustillverkaren Movehome tjänsten Bygg Online. Företaget var då först i sin bransch att erbjuda ett interaktivt verktyg som låter dig designa och köpa ditt hus på nätet. För oss är det naturligt och självklart att även bostadsaffären digitaliseras. Idag ser vi att flera andra aktörer har följt efter oss och det är såklart roligt, säger Jessica Nilsson, designchef på Movehome. Det är fantastiskt att se hur enkelt det är för kunden att forma sitt eget hus på några minuter, fortsätter hon.
I tjänsten finns ett antal husmodeller att utgå ifrån och därefter får konsumenten forma huset efter sina behov. Konsumenten gör val både när det kommer till exteriören och interiören, ner på detaljnivå, för att få det så personligt som möjligt. Priset för huset är hela tiden tydligt vid sidan så att du lätt kan övervaka slutpriset. När man är nöjd med sitt hus, skickas planen till Movehome som tillsammans med kunden färdigställer planeringen. Ett av våra största köp har nu blivit mycket enklare. Anders Berggren är säljare på Movehome och ser nu att hans roll har ändrats från rådgivare till coach. Konsumenten vet idag redan vad de vill ha, och sitter också på mycket kunskap.
Våra kunder är driftiga människor. Det kanske är deras först hus, men man märker att de vet vad de sysslar med. Flera har renoverat en lägenhet innan. Jag skulle säga att vi nästan underskattar vad de kan, säger Anders Berggren. Fenomenet kallas för kunskapsrubbning. Genom digitaliseringen kan experter världen över enklare dela med sig av sin kunskap, och vi som konsumenter kan läsa till oss det mesta innan vi går in i en butik, eller genomför ett köp på nätet. Det är inte längre en självklarhet att företaget och säljaren vet mest om sin produkt.
Text & Foto Movehome